Pålogging

Hjem arrow Medlemsforum
Medlemsforum
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.    Glemt passord?
Sv:Retningslinjer for stiklinger (1 visning) (1) Guest
Gå til bunnen Legg inn svar Foretrukket: 2
TRÅD: Sv:Retningslinjer for stiklinger
Edgar (Bruker)
Veteran
graphgraph
Ikke pålogget Klikk her for å se brukerens profil
Retningslinjer for stiklinger 7 måneder siden  
Styret har blitt enig om følgende:

Retningslinjer for stiklinger

Til stands og messer ønsker foreningen fine velrotede stiklinger.
De skal være merket med navn, og selgers initialer bakpå.
De må være fri for sykdommer og lus.

Selger må selv delta på messen/standen.
Selger må også levere en oversikt over antall stiklinger og pottestørrelse.
NPF fastsetter prisen på stiklingene som selges. Størrelse på planten og potten er med på å bestemme hvilken pris planten får. Mer sjeldne planter prises ut ifra tilgjengelighet.

Det er ingen begrensning for hvor mange hver enkelt kan ha med seg, men om nødvendig blir det begrensninger for hvor mange man kan ha på bordene av gangen. Dette fordi alle skal få lik mulighet med sine stiklinger. Har man veldig mange stiklinger er det ønskelig at de oppbevares utenfor standen til det blir plass. Dette fordi standen skal se representabel ut til enhver tid.

Alt salg som skjer på NPF's stander går i gjennom kassen. Kasserer eller stedfortreder utbetaler stiklingsgodtgjørelse. Det blir trukket fra en viss prosent som skal dekke utgifter foreningen har med standen, utstillingsmateriell ol. For tiden 10% av salgssum.

Retningslinjene gjelder på Norsk Pelargoniumforenings stands og messer som Hagemessa og vårtreff i Botanisk .
(Underavdelinger til foreningen kan ha egne regler for sine arrangement).

Rapporter til moderator   IP loggført IP loggført  

Edgar
Edgar's hage
  Du må være innlogget for å skrive i forumet.
MonaV (Bruker)
Superveteran
graph
Sv:Retningslinjer for stiklinger 7 måneder siden  
Det høres bra ut

Jeg har et innspill, som andre også har nevnt tidligere.
Vi har jo holdt minsteprisen uendret siden 2002, samtidig som etterspørselen har gått gjennom taket og det ikke blir noen flere produsenter (snarere færre).

Og uansett hvor mange stiklinger vi klarer å tromle sammen, så rives de vekk 1. messedag (vel det gjaldt i fjor da i allefall, det varierer jo litt).

Kanskje man burde vurdere skru opp prisen litt, rett og slett?
Men da settes det også høyere krav til kvalitet. Ingen bør selge en plante som ikke er så bra at de selv ville ha kjøpt den (til den prisen), hvis du skjønner hva jeg mener.

Edgar (Bruker)
Veteran
graphgraph
Takk for innspill - hører gjerne meninger

Prisnivået får vi sette i fellesskap.
På standene må vi ha en løsning som er enkel både for de foran og bak disken. Dvs. få og enkle priser. Ikke enkelt å plusse på med noen kroner i samsvar med prisstigningen. Det vil gi oss store utfordringer med bl.a vekslepenger. Å gå opp en hel tier på de minste stiklingene blir nok også for drøyt. Så minsteprisen får vi kanskje holde som tidligere?

PS
Helt spesielle sorter man har betalt mye for selv, går det fint an å levere med eget prisskilt.

Edgar
Edgar's hage
Lizzi (Moderator)
Moderator
graph
Jeg synes 30 kr er nok, det er jo tross alt hobbyvirksomhet. Og for mange er det mer enok å betale 30 kr for en liten stikling.
Er det sjeldene varianter eller større planter blir jo saken litt annerledes, men jeg synes det er viktig og holde prisen på et nivå som ikke er for høyt.

Dette skal jo være en hobby som alle kan ha "råd" til.

Kathrine (Bruker)
Viderekommen
graphgraph
Hei

Jeg må også få si at jeg synes at hele gleden min med pelargonia har vært/er at min hobby ikke koster skjorta, flesk og litt til... Jeg mener at prisen hverken er urimlig lav eller urimlig høy.

Jeg synes også at det er bra at vi nå får retningslinjer å forholde oss til, slik at salg på stander oppleves som mer oversiktlige.

Hilsen Kathrine
- som gleder seg til en ny sesong

Edgar (Bruker)
Veteran
graphgraph
Jeg gleder meg også til en ny sesong

En aktiv stand med mange deltakere vil nok alltid oppleves som noe uoversiktlig. Vi må bare gjøre det beste ut av det. Og så godt vi kan ivareta interessene til både de besøkende / handlende, og til de som produserer stiklinger og stiller på stand. På messa må vi dessuten gjøre så godt vi kan til at standen blir et bra innslag i kunnskapsgata.

Håper mange blir med og bidrar

Edgar
Edgar's hage
Solbær (Bruker)
Novise
graphgraph
Hei!

Er enig med Mona i at prisen kanskje kan justeres litt opp, ihvertfall på større stiklinger /planter. Til orientering tok Blåfarveverket kr 60,- for kraftige stiklinger i 9cm potter. Hva om foreningen hadde lagt seg på 50,- for tilsvarende størrelse. Da går det jo også greit med vekselepenger. Kanskje greit om alle som skal være med på stand har med seg litt vekslepenger, slik at det kan veksles i kassa etter behov?

Hilsen Anne "Solbær"

Edgar (Bruker)
Veteran
graphgraph
Bra forslag om alle kunne ha noe vekslepenger i bakhånd. Foreningen stiller også med kasse og vekslepenger. Erfaringsmessig er det mye sedler på messa - folk gjør nok uttak i minibankene der. På vårtreffet i botanisk kommer det inn mye mer mynt.

Prisene har vi pleid å sette i fellesskap på standen før messa åpner. Da ser vi både kvalitet og størrelsen på plantene som er kommet inn.
Litt større stiklinger har ofte ligget på 40,-
Men alt blir dyrere, så det er naturlig at noe oppjusteres.

Edgar
Edgar's hage
Edgar (Bruker)
Veteran
graphgraph
Sv:Retningslinjer for stiklinger 6 måneder, 3 uker siden  
Litt mer info fra styret ang. stands og stiklinger:

Foreningens profil er å formidle hjemmeproduserte stiklinger produsert av samlere/medlemmer til andre samlere/interesserte.

På foreningens stander har foreningen regien. Her skal ikke foreningens arbeid for å øke pelargonium'ens popularitet utnyttes til å selge planter dyrest mulig. Samtidig vil foreningen forsøke å etterkomme stiklingsprodusentenes ønsker, slik at de stiller på stand. Priser ellers i markedet vil det også tas hensyn til.

Styret vil også gjerne understreke viktigheten med kvalitet - friske, velrotede stiklinger med rett navn.

På standene til Norsk pelargoniumforening kan alle som vil delta. Man får komme som privatperson og representere foreningen på standen. Håper mange blir med og deltar

Edgar
Edgar's hage
Snuffeldyret (Bruker)
Varm i trøya
graphgraph
Sv:Retningslinjer for stiklinger 6 måneder, 1 uke siden  
Er det slik å forstå at man ikke kan levere stiklinger om man ikke står på stand samtidig?

Gå til toppen Legg inn svar
Forumløsning : FireBoardfå nye innlegg direkte til ditt skrivebord
© 2010 Pelargoniumnettet
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.